116789. فليهة1 116790. فليون1 116791. فُلَيْوِي1 116792. فليين1 116793. فَمّ1 116794. فم5116795. فمُ الصِّلْحِ1 116796. فَمَّ 1 116797. فمانوث1 116798. فمبخ1 116799. فمقي1 116800. فمم4 116801. فمه1 116802. فمو2 116803. فَمِيّ1 116804. فمي1 116805. فَمّيّ1 116806. فن4 116807. فَنَّ 1 116808. فنأ5 116809. فنأل1 116810. فَنّا1 116811. فَنَا1 116812. فَناً1 116813. فِناء1 116814. فَنَاء1 116815. فناء1 116816. فَناءِ المسجد1 116817. فنَاء الْمصر1 116818. فِناء المضر1 116819. فَنّاخُرَّه1 116820. فنادقة1 116821. فَنَّادِيّ1 116822. فَنَار1 116823. فَنّاس1 116824. فَنَّان2 116825. فَنّانة1 116826. فَنَّانِي1 116827. فَنّاوِي1 116828. فَنَاوي1 116829. فَنَّاي1 116830. فنتسية1 116831. فنتق3 116832. فنج5 116833. فنجال1 116834. فِنْجَان2 116835. فنجان2 116836. فَنْجَةُ1 116837. فنجدكرد1 116838. فَنْجَدِيه1 116839. فنجر4 116840. فنجش2 116841. فنجك1 116842. فَنْجكانُ1 116843. فَنْجَكِرْد1 116844. فنجكن1 116845. فنجل6 116846. فنجلس3 116847. فنجن3 116848. فنجنكشت1 116849. فُنُجِيّ1 116850. فنجي1 116851. فنح5 116852. فَنَحَ1 116853. فَنَحَ 1 116854. فنخَ1 116855. فنخ9 116856. فَنَخَ1 116857. فَنْخ1 116858. فِنْخار1 116859. فَنْخَرَ1 116860. فنخر2 116861. فنخَر1 116862. فنخه1 116863. ْفُ:نَدْ1 116864. فَنِدَ1 116865. فند17 116866. فَنْدُ1 116867. فِنْد1 116868. فَنَدَ 1 116869. فَنْدَرٌ1 116870. فندر5 116871. فِنْدر1 116872. فندرج1 116873. فِنْدِري1 116874. فَنْدَسَ1 116875. فندس3 116876. فندش3 116877. فَنْدَشَهُ1 116878. فندق7 116879. فَنْدَقَة1 116880. فندقلي1 116881. فندل4 116882. فَنْدل1 116883. فِنْدَلاو1 116884. فَنْدَلَةُ1 116885. فندن1 116886. فُنْدور1 116887. فُندورة1 116888. فُنْدُورَج1 Prev. 100
«
Previous

فم

»
Next
فم: ذَكَرَ الخارزنجيُّ: فَمٌّ بالتَّشْدِيْدِ: بمَعْنى التَّخْفِيْفِ.

وقال: يقولونَ: فُمَّ فَعَلْتُ كذا: لُغَةٌ في ثُمَّ.
ولم يُذْكَرْ في الثُّلاَثِيِّ الصَّحِيْحِ شَيْءٌ.
فم: فم وفوه وفم وفم: مؤنثة (المقري 2: 257). فم: شعب، طريق بين جبلين، (بروس 1 183).
فم الجمل: اعلم، مشقوق الشفة العليا. (دوماس حياة العرب ص426).
فم السيف: حده (محيط المحيط) وفي النووية (الأندلس ص455): أخذ بفم السيف.
فم: تستعمله بمعنى خاص لعله مثل المعنى الذي ذكره كل من فريتاج ولين في آخر المادة فعند أبي الوليد (ص235 رقم 19)، وأما المصوة فهو الفم الثاني من العصفر يريد أن الثياب ليس هي شديد الحمرة.
فميم فويم: فم صغير (انظر مقدمة ابن خلدون 3: 414، 1 مع الملاحظة التي كتبها دي سلان).
ف م: (الْفَمُ) أَصْلُهُ فُوهٌ نَقَصَتْ مِنْهُ الْهَاءُ فَلَمْ تَحْتَمِلِ الْوَاوُ الْإِعْرَابَ لِسُكُونِهَا فَعُوِّضَ مِنْهَا الْمِيمُ. قُلْتُ: قَالَ فِي [ف وهـ] : إِنَّ الْمِيمَ عِوَضٌ عَنِ الْهَاءِ لَا عَنِ الْوَاوِ وَهُوَ مُنَاقِضٌ لِقَوْلِهِ هُنَا. وَفِيهِ لُغَاتٌ: فَتْحُ الْفَاءِ فِي كُلِّ حَالٍ وَضَمُّهَا فِي كُلِّ حَالٍ وَكَسْرُهَا فِي كُلِّ حَالٍ. وَمِنْهُمْ مَنْ يُعْرِبُهُ مِنْ مَكَانَيْنِ فَيَقُولُ: هَذَا فَمٌ وَرَأَيْتُ فَمًا وَمَرَرْتُ بِفَمٍ. وَأَمَّا تَشْدِيدُ الْمِيمِ فَيَجُوزُ فِي الشِّعْرِ. 
[فم] الفم أصله فوه، نقصت منه الهاء فلم تحتمل الواو الاعراب لسكونها ، فعوض منها الميم. فإذا صغَّرت أو جمعت رددته إلى أصله وقلت فُوَيْهٌ وأفْواهٌ، ولا يقال أفْماءٌ. فإذا نسبت إليه قلت فَميٌّ وإن شئت فموى، تجمع بين العوض وبين الحرف الذي عوِّض منه، كما قالوا في التثنية فَمَوانِ. وإنما أجازوا ذلك لان هناك حرفا آخر محذوفا كأنهم جعلوا الميم في هذه الحال عوضا عنها لا عن الواو. وأنشد الاخفش: هما نفثا في في من فمويهما على النابح العاوى أشد رجام قال: وحق هذا أن يكون جماعة، لان كل شيئين من شيئين جماعة في كلام العرب، كقوله تعالى: (فقد صغت قلوبكما) . إلا أنه يجئ في الشعر ما لا يجئ في الكلام. وفيه لغاتٌ: يقال هذا فَمٌ، ورأيت فماً ومررتُ بفمٍ بفتح الفاء على كل حالٍ. ومنهم من يضم الفاء على كلِّ حالٍ، ومنهم من يكسر الفاء على كلِّ حالٍ، ومنهم من يعربه من مكانين يقول رأيت فَماً، وهذا فُمٌ، ومررت بِفِمٍ. وأما تشديد الميم فإنما يجوز في الشعر كما قال: يا ليتها قد خرجت من فمه حتى يعود الملك في أسطمه قال ابن السكيت: ولو قيل من فمه بفتح الفاد لجاز.

فم



فَمٌ The mouth: (MA, KL, &c.:) it is originally فَوَهٌ, (S, K, and Msb in art. فوه,) with two fet-hahs, (Msb in that art.,) or فَوْهٌ; (so in some copies of the S;) the ه being cut off from it, the و is not susceptible of declension, because it is quiescent, therefore م is substituted for it; but when you form the dim. or the pl., you restore it to its original state, saying [in the former case] فُوَيْهٌ and [in the latter case] أَفْوَاهٌ, and not أَفْمَآءٌ [in some of the copies of the S not أَفْمَامٌ]: but when you form the rel. n., you say ↓ فَمِىٌّ; and, if you will, ↓ فَمَوِىٌّ, combining the substitute and the letter for which it is substituted, like as they say in the dual فَمَوَانِ; this being held to be allowable because of there being therein another letter rejected, i. e. the ه, as though they made the م in this case to be a substitute for the ه, not for the و: (S, TA:) and one says also فَمَيَانِ, which, like فَمَوَانِ, is anomalous; (IAar, K in art. فوه;) but one says فَمَانِ also, as well as فَمَوَانِ: (Msb in art. فوه:) it has three forms, فَمٌ and فُمٌ and فِمٌ: (S, K, TA:) and some decline it doubly; saying in the nom. case فُمٌ, accus. فَمًا, and gen. فِمٍ; (S, TA;) like اِمْرُؤٌ and اِبْنُمٌ, which have been said to be the only other instances of the kind: (TA:) when it is prefixed to the [pronominal] ى, one says فِىَّ and فَمِى: but when to [a pronoun] other than the ى, it is declined with the letters و and ا and ى, so that one says فُوُهُ and فَاهُ and فِيهِ; but one also says فَمُهُ: (Msb. in art. فوه:) and sometimes the م is musheddedeh, (S, K,) in poetry, as in the saying, (S, TA,) of Mohammad Ibn-Dhu-eyb El-'Ománee El-Fukeymee, the rájiz, (TA in this art. and in art. طسم,) addressing Er-Rasheed, or, accord. to IKh, said in relation to Suleymán Ibn-'Abd-El-Melik and 'Abd-El- 'Azeez. (TA in art. طسم,) يَا لَيْتَهَا قَدْ خَرَجَتْ مِنْ فُمِّهِ حَتَّى يَعُودَ المُلْكُ فِى أُسْطُمِّهِ (S, TA) or أُطْسُمِّهِ i. e. [O, would that it had gone forth from his mouth, so that the dominion might return] to its rightful owner; (S in art. سطم, and TA in art. طسم;) and it would have been allowable, (S, TA,) accord. to ISk, (S,) or accord. to Fr, (TA,) if he had said ↓ من فَمِّهِ, with fet-h to the ف: (S, TA:) the pl. of فم, with teshdeed, is أَفْمَامٌ; and its dim. is ↓ فُمَيْمٌ, mentioned by Lh. (TA.) MF says that many of the expositors of the Tes-heel have collected the dial. vars. of this word, compounded and uncompounded, and they have exceeded twenty; that with fet-h, they say, being the most common and the most chaste. (TA.) [See more in art. فوه.] b2: [Hence,] الفم is metonymically applied to (tropical:) The teeth. (Ham p. 242.) b3: [Hence also,] فَمُ الحُوتِ (assumed tropical:) The star [a] in the mouth of Piscis Australis. (Kzw &c.: see art. حوت.) And فَمُ الفَرَسِ (assumed tropical:) The star [e] upon the lip of Pegasus. (Kzw.) b4: [And فَمُالرَّحِمِ (assumed tropical:) The mouth of the womb.] b5: And فَمُ النَّهْرِ (assumed tropical:) The mouth of the river. (MA.) b6: And [hence likewise,] فَمٌ is also used as meaning (assumed tropical:) Branch; opposed to اِسْتٌ meaning “ root. ” (TA in art. سته; in which see اِسْتٌ, last quarter.) A2: فَمٌ مِنَ الدِّبَاغِ means The quantity that is used at one time, of tan; (Fr, K, * TA;) like نَفْسٌ مِنْهُ. (Fr, TA.) فَمِىٌّ and فَمَوِىٌّ: see the preceding paragraph, near the beginning.

فُمَّ a dial. var. of the conjunction تُمَّ [q. v.]: (K:) or the ف in the former is a substitute for the ث in the latter: one says, رَأَيْتُ عَمْرًا فُمَّ زَيْدًا and ثُمَّ زَيْدًا, both meaning the same [i. e. I saw 'Amr: then Zeyd]: (TA:) and in like manner one says فُمَّتَ and فُمَّتْ, meaning تُمَّتَ and تُمَّتْ. (M and TA voce ثُمَّ.) فُمٌّ and فَمٌّ: see the first paragraph, latter half.

فُمَيْمٌ: see the first paragraph, latter half.
Learn Quranic Arabic from scratch with our innovative book! (written by the creator of this website)
Available in both paperback and Kindle formats.